"OSTEOID OSTEOM".

2011-05-23 | 18:27:57

"Osteoid osteom".

Tydligen har jag en cysta i min fot. först var det bara överansträngning, sen var det en muskelinflammation, efter två kortisonsprutor och 2 röntgenbilder senare så var det en stressfraktur. Men sån tur har inte jag för nej, en datormografi-röntgen senare så är det helt säkert, till 100 % att jag har en cysta :)

För att ta bort den så måste dom först spruta in "färg" i foten för att se var den är någonstans eftersom den är halvt inne i benet och gömd typ. Sen blir jag sövd och dom skär upp och sen skrapar/gröper dom ur cystan ur benet på mig. Mysigt va?! Ännu bättre är ju att detta sker först i början av September eftersom jag först blir sjukskriven 2 veckor och sen kommer ha väldigt ont i 6 veckor. Så nu får jag dras med sömnlösa nätter och ännu mera medicin och förminskad matlust hela sommaren. Vägde mig idag på sjukhuset också, nu är jag nere på 45. I oktober lär jag få problem med magen fast jag slutat med alla mediciner, härligt :)



"Osteoid osteom får man som barn eller tonåring. Det är som sagt en benign tumör, och den sitter i benet. Det kan vara svårdiagnosticerat eftersom symtomen är diffusa smärtor. Och man botar det genom att operera bort tumören.

Att tumören är godartad betyder iaf att den inte kallas cancertumör. Cancer säger man bara om elakartade (maligna) tumörer, den sorten som sprider sig. Osteomet kan upplösas på i genomsnitt 33 månader, men går att operera om patienten har ont eller inte vill äta smärtstillande så länge."




lite bilder på hur cystor kan se ut (ingen bild är på mig)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0